zaterdag 23 mei 2015

Noord Noorwegen.

We zijn een dag of 12 onderweg en hebben alweer heel wat gezien en gedaan. Gelukkig zijn we nu niet meer aan tijd gebonden en kunnen met een gerust hart een dagje blijven liggen als het weer wat minder is.

We verlaten Hakoy met de zon aan het firmament. Onderweg komen we weinig andere boten tegen en al helemaal geen zeilboten. Alleen de vissersboten zijn actief.
Dit is de brug naar Tromso waar wij regelmatig over heen gefietst zijn. Iedere keer weer een hele trap, maar gelukkig ga je ook weer naar beneden. Nu mogen we er onder door varen. Ook leuk.

Het vliegveld met de verkeerstoren ligt net naast deze brug. De tipitent met rendieren er om heen zijn nog net te ontdekken.

Op het kleine eilandje Lilli Skorova liggen we twee dagen.
Natuurlijk gaan we de kant op en moeten de omgeving verkennen. Aan rekken bij het water hangen grote, dikke vissenkoppen. We vragen ons af wat men hier mee gaat doen. Het zijn er duizenden. Op dit moment worden ze in grote zakken gelegd en aan de kade gezet.

En op de steigers zien we meeuwen vechten om een grote zeester......!
Er valt altijd wel wat te ontdekken als je naar buiten kijkt of buiten bent.Ook hier op het eiland lopen weer veel rendieren rond.

Onze tocht gaat dan verder via de Lyngen Alpen.
Een prachtig gebied vooral als de zon op deze besneeuwde bergen schijnt.

In Skjervoy maken we op 17 mei de nationale feestdag mee. Er is een optocht die naar twee monumenten gaat. Hier worden kransen gelegd bij de omgekomen vissers en de oorlogsslachtoffers. Van jong tot oud loopt men in klederdracht en veel mensen lopen met een vlag of vlaggetje in de hand. Leuk om dit ook eens mee te maken.

Hier komen we tot de ontdekking dat een van de accu's niet goed meer is. Gelukkig liggen we in een wat grotere vissersplaats en kunnen we nieuwe accu's regelen. Stig, de leverancier komt 's avonds om 9.30 uur nog bij de boot om te vertellen dat hij onze accu's op voorraad heeft.
We krijgen 25% korting.
Ook de diesel en de olie krijgen we voor de prijs die de vissers betalen. Een goede service waar we blij mee zijn.

Als alles weer geregeld en aangevuld is vertrekken we naar de Langfjordhamn. Hier willen we de gletsjer bekijken. We liggen aan de steiger waar eenmaal in de twee / drie dagen een Ruteboot komt. Dan moeten we even losgooien en na vijf minuten weer aanleggen. Het is een piepklein, heel stil dorpje, waar je alleen een paar mensen ziet als de Ruteboot aankomt. Heel apart.

Hier gaan we de berg op om te kijken of we bij de gletsjer kunnen komen. Uiteindelijk komen een heel eind, maar de sneeuw maakt een einde aan onze poging. Toch heerlijk zo'n stevige wandeling met als beloning een mooie sneeuwhoen boven op de rotsen.

In een ander dorpje, Bergsfjord even verderop, hebben we fantastisch weer. We gaan een trail lopen.
 Het is hard werken,vooral in de sneeuwvelden, maar wel genieten van prachtige uitzichten en het geweldige weer.

Het is in het noorden boven verwachting erg mooi met goede haventjes en zeker de moeite waard om de tijd te nemen dit gebied te ontdekken.