Spitsbergen deel I
Op dinsdag
28 mei zijn we ’s morgens om 6.00 uur vertrokken richting Spitsbergen. In het
begin stond er weinig wind, maar alle bergen eenmaal voorbij konden we prima
zeilen. Het was NE 4 tot 5 B. Later werd het 6B.Het ging
heel hard. We hebben twee maal 160 mijl in 24 uur gezeild. Het werd eigenlijk
steeds kouder en de kachel konden we niet aan doen. Buiten was het met de wind
erbij op een gegeven moment min 3 C en binnen niet warmer dan een graad of 6.
Drie dagen lang dus met veel laagjes kleding en met de jassen aan en mutsen op
binnen gezeten.
Beereneiland, dat halverwege ligt, hebben we niet aangedaan. Het lag aan
lager wal en als we direct door zouden zeilen, ontliepen we de op komst zijnde
hardere wind. Bij Zuid Spitsbergen zagen we de eerste brokken ijs drijven en al
vrij snel de gordel met drijfijs erbij.
Nu Wim buiten moest zijn was de skibril
toch wel ideaal.
We konden
een tijd lang tussen de ijsvelden zeilen, maar op een gegeven moment kwamen we
er niet meer uit. Toen maar naar het zuiden gevaren tot we weer vrij waren en
daarna in westelijke richting verder.Eigenlijk
wilden we naar de Hornsund.
Op de ijskaartjes hadden we gezien dat er veel open
driftijs lag, waar je wel doorheen moest kunnen. Het ging erg goed tot de
laatste 5 mijl, daar kwamen we weer in het ijs terecht en zagen open water
dichtbij, maar ………… helaas we kwamen er niet doorheen en moesten weer terug.
Daarna zijn motor
sailend verder gegaan naar de Bellsund, waar we nu, vrijdag de 29e ten
anker liggen. Ook 8 jaar terug hebben we hier gelegen. Wat een verschil met de
ijs- / sneeuwsituatie toen en nu. Op open CPN
zie je de route die we in het ijs gevaren hebben. In het begin was het erg
spannend, vooral als je de verhalen van anderen leest, die in het ijs
vastgezeten hadden. Maar op zich is het heel logisch allemaal. Natuurlijk kan
de situatie snel veranderen, gelukkig was dit niet zo.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhaxfCfhGaP2o1giq1sjq2gdLLF1YcBJUiyqaKscg8GKgK5m1_MvFena6SZQhArfRoy32xPy64q7U0zGXrN2ZQD6whIIaX4KYViTkfhqBzbHc1TPZJ1b_cr5fT3xIT1keup9X0qC8Bc28k0/s200/18+rondgang+in+ijs.JPG)
Na een
welverdiende en heerlijke Irish coffee zijn we ons bed ingedoken voor een goede
en vooral warme nachtrust en de volgende dag de tijd genomen even flink bijkomen.Wim is de
wal al op geweest en zag mooie rendieren die helemaal niet schuw waren. Hij
probeerde het geweer uit, de rendieren die
vlakbij stonden keken niet op of om.
Daarna
konden we in het zonnetje koffie drinken zonder onze jas aan te hoeven. De wereld
ziet er zo heel anders uit. En tot na middernacht bleef hij schijnen.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjDfkWhpoN6PCZLTXdCre2RzYvS6j7yCmp5cLQSSs1mhl7oYCg7MahfJ_arjzTYkrPosNCl5dMSgbvdcyk3c_TUX2Fpdr4ywyCfXKoR_yvvY__zpGw0P-3mkM1bQUdvQeND9ou3xnmzTgz3/s200/46+buiten+koffie+drinken.JPG)
De volgende
dag zijn we naar Barentsburg gevaren. Nu was het bewolkt en viel er een enkel
vlokje sneeuw, pas later kwam de zon weer door. In
Barentsburg is veel veranderd in vergelijking met de vorige keer in 2007. Er
ligt nu nog veel sneeuw in het dorp. Het is een zwarte, natte boel op de
straten. Veel gebouwen zijn opgeknapt of men is daar mee bezig. Dat is wel weer
mooi om te zien.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhnnKh9fhTb5h0v4UDpL09Vl30TsTYWJmhiq-cW8q7l4B2oPBa20HXRk2EpwZ993MG19Yu3ca6XiW2uJKbYr6EmHpn0zoTb2fABi7nXViMeFX1CRH0K5PZZtnQh5VZOuXU8wuYNTuloiLui/s200/56+d.JPG)
Vanavond zijn we na een pittige zeiltocht, waarbij we een paar
slagen moesten maken, in Longyearbyen aangekomen.
De
passantensteiger lag er nog niet. Die was flink beschadigd door het ijs. Aan de
kade voor commerciële schepen vonden we aan de binnenkant nog een prachtig
plekje.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhmAf59NIHJD9_J8fv0QsVzGIoZMCIiroSyH11Y0HPmxV8nK8CPSoZrl8APjUeD0Gg-2-tsfTltlTAQUSqYvcLWtONaiUE6k2P-oiepSMzad6CUPIvFmTtuT8BJIh8mGC426QXsVmvhxgYd/s200/70+ons+plekje.JPG)
Hier hebben we geproost op “onze” kapitein BAS!!! Gefeliciteerd Bas,
erg leuk om te horen dat je tot kapitein bevorderd bent.
We moesten ’s avonds nog lang wachten tot de
boot aankwam die aan onze binnenkant moest liggen. Om 0.30 uur lag iedereen op
zijn plek. Nu liggen we goed beschut en mooi tegen een jacht aan dat pas
vrijdag weer vertrekt. Wij hebben verder besloten om deze zomer niet naar
Canada te gaan, maar naar huis te zeilen. Ons echte doel om naar Erik te gaan
is weg. Hij gaat eind augustus aan de noordwestelijke doorvaart beginnen en
hoopt dan in Alaska aan te kunnen komen. Overwinteren in Groenland willen we
eigenlijk niet en als we wel in Canada liggen en volgend jaar naar Groenland
willen, moeten we ook weer een eind omhoog. Vandaar ons besluit om komende
winter thuis te zijn. Daar hebben we ook wel weer zin in.
Vandaag zijn
we Longyearbyen in geweest. Ook hier is er veel veranderd. Er zijn veel meer
bedrijfsgebouwen en huizen zijn er bij gekomen. Verder rijden er veel auto’s
voor de ongeveer 10 km weg die er is. De winkels zijn erg goed voorzien. We
hebben onze wijnvoorraad voor Nederlandse prijzen aangevuld. Zelfs de Famouse
Grouse was maar € 16.00 de liter evenals de cognac!!! Het Svalbard museum is de moeite van een bezoek waard.
We liggen
soms met 3 boten naast elkaar, maar er staat een behoorlijk swell in de haven met N. wind. We liggen dan behoorlijk aan de
lijnen te trekken en te dansen. Niet echt prettig.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjZHuUQaBOlabcsuFQc8GpVcKWBSyOh1zRzb1roTFHVxWxX13NwNl0vFFgMfnnbQTZRhl4CQKRMg0pjvzxFh-6leyC5vYMkBKtZoRsbk0nxGgNhU-OtME2kCwe_dQpxCDLVYf_4BA8m4RuX/s200/63+klok+bij+monument..JPG)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh8SQEb0oXMiFFrEzZATUw7_WqBr0YkDQtfkzhpPPFU-7sPOML_x9xuq-pWSytBK1__pvAqbFrMKK8T6WerUHE7sE79THTzmPTlpVCkRVJe9vIMhRVCckQSb_4AL-B2dCQ1FDpEhLgE8xmt/s200/67+ijsbeer+van+RVS.JPG)
Als we na een paar
dagen weer vertrekken gaan we eerst de
Isfjorden in. Bij Bjonahamna willen we voor anker. Het ligt nog deels vol met
ijs. We ankeren vlak voor de ijsrand in paar meter water. Hopen dat het goed
mag gaan. De ankerlier heeft momenteel geen zin om te werken en moet uit elkaar
gehaald worden. Er zijn veel Noorse stormvogels, zeekoeten, koningseidereenden,
papegaaiduikers en alken in dit gebied.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEixLlCAZ1N6GrlkT5Xd70NiPB6Y_yG2vDyt_qNNcjrTyzD5KuIu2EPuwvUye6TNzAUXHYi8wJxPX9MKmbzYu_9SnEoqT7Io70tLVAz56c3DLQasa3CoOQbnwWKK7eyeFvCFuyyJfe76oz-x/s200/112.JPG)
Als we de volgende ochtend de kant op
willen gaan merken we dat we los liggen. Toen zijn we maar naar Skansbukta
vertrokken. Eerst dachten we dat deze baai ook vol ijs lag, maar al dichterbij
komende bleek alles open en konden we voor anker. Er staat een hut die door
weekendmensen bezet is.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjlY2fHsi5qd-ups7MHn58QSxo3mJNCu9TcTFOP1YQDEt_7OtE7TQg3HkztmRcdt7YwRa5acEt3_QC8I4-298Gfxu7CklUZrTCMs_Ri22vKr-ELcWH51qfVe0xy1_Ixl6XQ5UVz8u44sD10/s200/125+mensen+in+hut.JPG)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj7Ay2PJBgLI_6UqafU_CTJg6IGn8Pj2l78Dfqo52KwclAveNCqZYTKEtaQ7kv8IitFebxCkSkYJFoK5ttMMC2rcLLSI_bCNanxh2FB1-jl9ZGPqRaSLZYXRcZAR6Tm_48PUdXJy3dTABEA/s200/122+de+eerste+bloemen.JPG)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhNWTiKg8XSh5hsqDG8s5KCAYXAZzZ-XCrDfnt_iv9g91M5_uZRf3QTvou_CREXx168y4buZORNFxwkopgQebUx66W8oL0NV8qe2Uyq0pgbtpMZUJvHkcpAm2kNJJarj2Z6qbELrFMkAop6/s200/128.JPG)
Als we langslopen zijn ze aan het bbq en krijgen wij
ook een worstje aangeboden. Verder lopen er op dit kleine begaanbare stukje wel
12 rendieren rond. En heel belangrijk………. de eerste bloemetjes schieten de
grond uit.Ik ga nog
een keer schieten, de onderste en de bovenste beschadiging zijn van Wim.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj5GAiQMQ-3CV_MXynHggvB1zDEXYsBetxhIq5tfyMZS-5SchrSyHQHxe3iEORXsYYMBIEnr4nFmPnKyq6_TlOmcMGlFdDDUJwKdI3TseE993Fto9U2pCDT1pnjgQV8615jzFYfQuiGIVAc/s200/139+in+het+midden+mijn+schot.JPG)
De
middelste is mijn schot. Het is die dag erg zonnig weer. Heerlijk, we zijn dus
ook maar een dag blijven liggen.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhj_oA61F-5Tph-L6REw9Gr1gBh1AoQRLNdZy_gq8xmJDp9VEYZblcdUURmZXg654y8hC2aXeThGOxGk8PZ2vPOQSg8Z6OJFNAmFX2bpLG0OyZV2yBDImOKheADjge61EY-3GZ0wHXlO0EF/s320/143+mooi%2521.JPG)
De volgende
dag willen we niet echt ver van Skansbukta vandaan ankeren. Helaas is de wind
ZO en in de fjorden ook. Twee dagen later zal het 5 tot 6B uit het Noorden
waaien, dan moet je eigenlijk niet in de Karls Forlandsundet zijn waar we
doorheen moeten. De golven bouwen zich daar snel op en je komt dan bijna niet
vooruit.Daarom maar
direct doorgegaan naar Ny Alesund. Het gaat niet snel, er staat aardig wat wind
met de bijbehorende korte golven in de Isfjorden, later kunnen afvallen en gaan
de zeilen omhoog. Om middernacht varen we met de boom erin langs Poole Pinten,
waar een kolonie walrussen huist.
Het is 24 uur licht en ze waren dus duidelijk
te zien.
Op de terugweg hopen we even wat dichterbij te kunnen komen. Aan het
einde van de Karlsforlandsund ligt een rif. De diepte is daar maar 4 meter. Het
wordt dus even goed navigeren, maar zonder de grond te raken komen we er door.
Het is dan nog 26 mijl naar Ny Alesund. ’s
Morgens om 09.00 uur komen we aan, gaan even in bad en duiken nog een paar
uurtjes het bed in. En zoals we nu al gewend zijn, zijn we het enige jacht. Het
is nog erg vroeg in het seizoen. ‘s Middags gaan we het noordelijkste stadje
in. Door wat foto’s te plaatsen krijg je een indruk hoe het er hier uitziet.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj7EdkEDeEJfnop-0KydySKPdC9MwbgWmhf86EC-3nfNXEcRIN0CY5lLWb0SM2a4NnGeR6LvCDVEvLnYx87cDq4TilmfZj36X4Z5JkfCmHdkozUmoc31TYFIFu6VMGjUTeZ1HfiFi-YeGr_/s200/169.JPG)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjxCshI9HdZuvhN4q7ZWrAOvCcWy1V-edgnQ3P9JPMk9ixMjwMQhkl0mHLP5krs5xg95kwfPkBsUkkFNNBCe9CcywGHvf23xZ4rMa5hJolJT8KKiPF038M4x-tPVjVH0FJPccN-tKjzjrKd/s200/170++postkantoor.JPG)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhEF67YE9lpHKWvraeIhcIwTmqS9QruyXeUVWROZSg_MbEGwRYw0sXjy36GVGN81K_E_TB_0Ut1OCQZCShyD3rBFPzLWJ2h07Cbh60879OhmmKeynwYPGZpNvz3TIuMHZDk3RwL15gb3p6j/s200/171.JPG)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiQBFRmZh4Ozi49Z506uLMZTXYyE6ak9G-RuvyndUjW2V0qqhHRRlVeFcb1DYAeeUku6rhvkqc9p4OktqBY_m_4vG6AtPEbjJTKo3D1ur8nzCj_HvLMHmzxLq3lb4aMNwNoT-A4hZ9p6aA-/s200/173.JPG)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhGbUNkuCng1iBNIo98nX_l9FgJLQXifKdD0kRbi3-Hd_eJewMdaMPyvazHhBQirNBF7zG0L3GDvHBG9tp8O5dYX1czSYZU54MaurduT0AA5_bZIAew3OhQOEZVEvZQRwQc7UlOdAXQZKxM/s200/163+h.JPG)
Het meest Noordelijke postkantoor. Bello de locomotief en de toren waar de
luchtballon van Amundsen, Ellsworth en Nobile aanhing. De rotsen bij het strand
vallen in brokstukken uiteen als je er aan komt.
In de zomer
is het inwonersaantal meer dan verdubbeld. Er komen dan veel studenten en
onderzoekers naar NY Alesund. Als we dan in het enige winkeltje komen wordt er
direct gevraagd: “are you from the yellow sailingboat? Were do you come from?”
je wordt dus nauwlettend in de gaten gehouden. Buiten het dorpje hangen overal
camera’s. Dit voor de veiligheid van de mensen als het drie maanden 24 uur per
dag donker is.
De volgende dag lopen we naar de andere
kant van het dorp. De zon schijnt uitbundig. Bij een grote satellietschotel
zitten mannen buiten te werken. Ze onderzoeken de draaiing van de aarde. Ze
kunnen er enthousiast over vertellen.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhr3d0ggY59ibaEaFYgOpqGHax0Za8QVPHEUiFsS4hm0B2Vuz_-AMJvOQClecP6AyHAqD8c8KNv823BGjbwjJs11Wc9ZifpakheROkx1AZKs4qcpwMgx-K8q2c8MMxMJdu6v3XNpvH2Q5oh/s320/220+veel+smelt+water.JPG)
Even verderop staat een hut. Daar hebben we op het terras
een heerlijk uurtje in de zon doorgebracht met uitzicht
op deze schitterende
bergen.